Salam Maulidur Rasul 1431@2010

Sheikh Dr. Yusuf al Qaradawi pernah berkata: "Semua telah sedia maklum bahawa sahabat-sahabat Rasulullah tidak merayakan hari kelahiran Rasulullah.

"Ini kerana mereka telah menyaksikan secara langsung setiap gerak-geri Rasulullah dan seterusnya ingatan terhadap Rasulullah itu kekal di dalam hati dan juga ingatan.

"Sa'd bin Abi Waqas mengatakan bahawa beliau begitu ghairah untuk menceritakan mengenai Rasulullah kepada kanak-kanak sama seperti mana keghairahan mereka mendidik anak-anak itu mengenai al-Quran.

"Oleh kerana mereka sering menceritakan sejarah perjuangan Rasulullah, maka tidak perlulah merayakan seperti mana dirayakan Maulid Rasul kini.

"Bagaimanapun, generasi terkemudian telah mula melupakan kegemilangan sejarah Islam dan kesannya.

"Dengan itu, perayaan Maulid Rasul diadakan bertujuan mengingati sejarah Islam ketika Rasulullah masih hidup. Sebenarnya, meraikan hari kelahiran nabi bermakna meraikan hari kelahiran Islam.

"Maka dibolehkan meraikan Maulid nabi ini dengan syarat tidak dicampur-adukkan dengan perkara-perkara bidaah. Tetapi sebaliknya diisi dengan ceramah yang menceritakan akan sejarah Islam".

Wallahua'alam

Apa Ertinya Saya Menyertai STAM??

Salam Alaik !

Tidak lama lagi,seperti kebiasaan setiap tahun,semua calon peperiksaan SPM akan berdebar untuk menerima “result” .Pada masa ini juga,ramai juga dikalangan Mahasiswa/siswi STAM mula untuk membuat keputusan,samada meneruskan pengajian di STAM @ bahagian professional yang lain.

suasana ini bulkanlah berlaku buat pertama kali,tetapi ia merupakan fenomena yang biasa setiap tahun.Sudah pastinya akan ada yang keluar & masuk setelah result spm diumumkan

Jadi,ingin saya membawa sedikit perkongsian yang mana kalau diambil perhatian dan iktibar,insyallah ada manfaatnya.


OBJEKTIF

1.menjelaskan halatuju tujuan mengambil STAM

2.muhasabah diri serta islah dan tajdid niat masing2

sengaja saya mengambil kesempatan ini untuk menimbulkan persoalan ini kepada ikhwah dan akhawat sekalian.Bukan sebab apa,tetapi sebagai

peringatan bersama khususnya buat diri penulis dan umumnya buat diri pembaca.


APA ERTINYA SAYA MENYERTAI STAM???

cuba anda bertanya pada diri,apakah sebenarnya tujuan dan hakikat pembaca mengambil STAM>

1.kerana kawan? sbb dh lama bersama & berukhuwwah...so mcm best jika bersama...

2.kerana ibu-bapa..parents nk kita kd USTAZ/ULAMA'(so nak jaga hati mrk..)

3.sbb rasa mcm results SPM x skor sgt..anggap STAM sbg alternatif bg mrk yg x ble gi jauh dlm Akademik..

4.saje nak isi masa kosong...boring kt umah..at least kt c ni..feel happening....


KITA TERMASUK GOL. YG MANA? FIKIRKAN!! renung sejenak ....


Kawan-kawan

salah satu daripada muwassofat sbg seorang muslim yg ingin menyumbang kpd kebnagkitan islam / daie' bergerak ialah "WUDHUHUL GHAYAH"(Tujuan Yg Jelas)

emm...satu analogi mudah..dan inipun sering diperbincangkan oleh pakar motivasi.


"Jika anda mahu berjaya dlm Hidup..mestilah jelas tujuan hidup..:"


Hidup ini adalah percaturan perancangan.

"we Plan our own life...!!not others plan for us!"

Doktor pakar/Engineer/Buisness/Ulama' terkenal dan sebagainya

ok..berbalik pada persoalan STAM...sinonim dgn SYARIAH.

What? Syariah? abis la..kena jadi ustaz, sampaikan ceramah/forum sana sini dan kuliah di masjid..pakai jubah serban,,,

Quotes:

"Kau nak kasi anak bini ko makan ape nanti...gaji dok cukup2 makan..."

"x de kelas la..kalau jd ustaz,janggut lebat dan serban...."

"Kolot la ko ni..ko nanti tahu ilmu akhirat je,,ckp pasal akhirat je.."

begitulah tanggapan masyarakat terhadap SYARIAH,bahkan banyak lg.....ADAKAH TU HAKIKATNYA SEPERTIMANA D GAMBARKAN?sudah tentu x..kenapa? sebenarnya bidang syariah ini merupakan banyak cabang2 pekerjaan yg masih banyak yg perlu diisi oleh mereka2 yg faqih tentang agama dan syariat itu sendiri...

Straight Forward...

Ingin saya perkatakan kepada pembaca sekalian.Bidang syariah merupakan keutamaan amat penting bagi era kini.. bukan bermaksud bidang professional(doctor/engineer..) x penting,,TETAPI.,

Dari sudut pandangansaya bidang inilah yang harus diberi keutamaan...MENGAPA..?

1.realiti negara,dunia memaksa...banyak perkara dan hukum islami dan syarie telah diputarbelitkan oleh KAAFIRUUN.sehingga kita pening dan tenggelam dlm kejahilan.

terus terang penulis ckp,sepatutnya golongan2 cerdik pandai ini(SPM 20A1+.../kuat ingatan/kreatif/inovatif menceburi dan beri keutamaan dlm hal ini..Kita mahu melahiran dan mencetak generasi yang mampu menguasai ilmu2 syarie dengan seoptimum mungkin agar maruah diri,keluarga,masyarakat,agama dipelihara..

bukan sebaliknya,golongan yg lemah bermasalah,yg terpaksa menceburi bidang ini kerana x mempunyai alternatif lain...

kita mahu muncul kembali sinar yg telah hilang dari peradaban dunia dahulu..iaitu seperti IMAM AL-BUKHARI/AN-NASAIE...mereka mampu mengahafaz beribu2 hadis/membuat kitab2 sbg rujukan..dan wara' dan sebagainya...

2. Bidang professional SAHAJA x mencukupi dan x mampu mengembalikan kegemilangan islam....PARA ILMUAN ISLAM perlu dijana...

kita perlukan ramai lagi pakar2 mufassirin,ijtihad dan sebagainya.Wallahu'alam


Jauh Perjalanan,Jauh Pemandangan

Amaran:Penggunaan bahasa saya mungkin tidak seSelangor seperti dahulu kerana saya telah berpindah ke sebuah negeri Perak yang mana penggunaan bahasanya adalah lain sedikit daripada kebiasaan.Jangan terkejut.

Beberapa Muwosafat Al Perak:-

1.Sudah 1 bulan sepuluh hari saya berada di Perak.


2.Kehidupan di sini,tenang.Tiada trafik jam macam di Shah Alam dulu.

3.Medan Selera Sg Rokam.Fresh Orange nya.Cawannya sebesar cawan yang ada di Eropah.Maksud saya,agak besar.RM1.50.Tempat

4.Masjid Jamek Sg Rokam.Orang-orang yang mengimarahkannya.Agak ramai.Solat maghrib sahaja sudah memenuhi 5 barisan.Hebat bukan???cuma 80 peratusnya terdiri veteran-veteran Perang Dunia 2(mungkin)

5.UTP-Program-program menarik di sediakan di sini.17 Feb yang lalu.Sempat juga diketemukan dengan Ustaz Hasrizal dan Ustaz Habiburrahman.Talk mereka mungkin biasa,tapi isinya luar biasa.AMAN PALESTIN juga turun padang di UTP untuk mengadakan talk dan pameran berkisar Palestin.

6.Basikal-Kali terakhir saya menunggang sebuah basikal adalah pada tahun 2005.Tetapi alhamdullilah,ditakdirkan juga oleh Allah untuk kembali dalam arena berbasikal.Basikal menjadi teman ke kedai,kolej,dobi,kedai alat tulis,medan selera,padang.Sedikit fakta tentang basikal saya,basikal saya bukannya basikal yang mahal seperti SHIMANO ataupun LERUN.RM 130(Second Hand).Dilengkapi dengan tempat belakang dan bakul dihadapanya.Sesuai bagi mereka yang tidak gemar membawa beg berat yang mana kitab-kitab boleh diletakkan dalam bakul.

7.Jiran-jiran.Alhamdullilah.Jika di lembah kelang dahulu yang mana rumah saya terletak di sekitar kawasan USJ 12,kebanyakan daripada jiran saya tidak kenal.Mungkin Zouk kejiranan dan semangat rukun tetangga tidak semantap di sini.Di sini,jiran sangat mesra dan sporting.Bekas MB perak pun merupakan salah seorang jiran saya di sini.Sempatlah kami bermesra tempoh hari.

8.Rumah.Rumah saya intinya terdiri daripada kayu kayan,sedikit batu bata dan keluli mungkin.Jangan terkejut,jika saya katakan perkara ini.Rumah saya ada basement.Selama ini kita berbangga dengan basement rumah yang terdapat di USA,usah bangga lagi.Rumah ini kadang-kadang juga menjadi tempat persinggahan makhluk allah.Pernah juga berlaku beberapa insiden kacau-kacau terhadap diri saya.Sediki mulahazat,sebelum tidur,ayat kursi dan 3 Kul itu amat penting.Alhamdullilah,keadaan sudah kembali normal.

*maafkan saya orang perak jikalau saya masih belum menguasai bahasa perak dengan
semantapnya


Ini Semua hanya sebuah refleksi

Aman Palestin Menggegarkan Bumi UTP


Sedar tidak sedar,sudah 2 tahun berlalunya perang Al Furqan antara Gaza dan Israel,yang mana sekurang-kurangnya meragut 2000 nyawa manusia yang tidak bersalah,dibunuh secara tidak berperikemanusiaan.Namun,hari demi hari masyarakat antarabangsa terus dilekakan dan dialpakan dengan isu-isu lain yang dihangat-hangatkan lagi oleh media zionist.

Oleh itu,badan NGO seperti Aman Palestin memainkan peranan yang amat penting dan signifikan dalam menyeru masyarakat kita,terutamanya masyarakat Malaysia dalam sama-sama menghulurkan bantuan kepada mangsa-mangsa kekejaman Zionist Yahudi.

Di sini saya campakkan sedikit gambar-gambar kepada anda semua.

Talk Aman Palestin di Univesiti Teknologi Petronas









AMAN PALESTIN

Aman Palestin mula beroperasi pada akhir 2004 sebagai inisiatif untuk membantu dan menyalurkan sumbangan serta menjaga kebajikan dan hak kemanusiaan rakyat Palestin. Aman Palestin sentiasa berusaha memastikan setiap ringgit yang didermakan oleh rakyat Malaysia tidak sahaja sampai malah kesemua bantuan tersebut dapat dimanfaatkan sebaik mungkin di Palestin. Pada 3hb. Januari 2006,
pendaftaran Aman Palestin telah diluluskan secara rasmi dibawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) dengan nama AMAN PALESTIN BERHAD sebagai sebuah syarikat yang tidak berteraskan keuntungan (non-profit organisation) bagi membantu rakyat Palestin secara kolektif, terancang, berterusan dan berkesan. Semenjak ditubuhkan, Aman Palestin telah berjaya menyalurkan bantuan dalam bentuk projek-projek kepada rakyat Palestin di Palestin, Lubnan dan Syria hasil kutipan dan sumbangan daripada orang ramai. Diharapkan agar keperihatinan yang berterusan oleh rakyat Malaysia dalam menyalurkan bantuan dapat memberikan sinar harapan dan membantu meringankan penderitaan yang ditanggung oleh rakyat Palestin.


VISI

Menerapkan kesedaran dan keinsafan dalam hati sanubari umat Islam di Malaysia untuk membantu saudara mereka di Palestin sebagai satu ummah yang bersaudara, dan kepada yang bukan Islam sebagai rasa kemanusiaan yang tidak terbela sehingga kini.


MISI

Membina projek yang nyata di dalam pelbagai bidang di bumi Palestin untuk membantu mereka membina masa depan dan meneruskan kehidupan, disamping menampung keperluan-keperluan segera yang diperlukan.


Objektif

Antara matlamat utama ialah:
  • Memberikan kesedaran masyarakat berkaitan isu Palestin.
  • Mendapatkan dan mengumpulkan dana serta menyalurkan bantuan.
  • Menjalinkan hubungan dengan badan-badan kemanusiaan dalam dan luar negara.
  • Bekerjasama dengan badan-badan kerajaan dan NGO.
  • Merancang aktiviti secara bersepadu.
  • Menganjurkan siri-siri forum perbincangan.
  • Menerbitkan dan mengedarkan bahan-bahan sebaran am.

Aktiviti

Bagi memastikan objektif penubuhan Aman Palestin tercapai, pelbagai program dan aktiviti diadakan sama ada di Palestin atau kem-kem pelarian Palestin yang terdapat di Lubnan dan negara sekitarnya. Antara aktiviti-aktiviti yang telah dan akan dijalankan secara ringkasnya adalah seperti berikut:
  • Pembinaan Rumah Anak-Anak Yatim Palestin. Projek ini adalah satu usaha membangunkan rumah anak-anak yatim Palestin yang berada di Palestin ataupun di kem-kem pelarian mereka.
  • Bantuan Pelajaran Pelajar-Pelajar Palestin. Iaitu menyediakan bantuan pelajaran untuk pelajar-pelajar Palestin yang berada di dalam Palestin dan di kem-kem pelarian mereka.
  • Bantuan Sara Hidup Yatim Palestin. Projek ini bertujuan menyediakan bantuan sara hidup untuk anak-anak yatim Palestin yang berada dalam kemiskinan dan kemelaratan. Sehingga kini, Aman Palestin menguruskan bantuan sara hidup anak yatim di dalam Palestin dan Lubnan.
  • Projek Pembiayaan Keluarga Miskin dalam Palestin.
  • Projek Pertanian Sara Diri di Nablus.
  • Projek Berbuka Puasa. Menyediakan makanan berbuka puasa untuk pelarian, anak-anak yatim dan masyarakat Palestin.
  • Bantuan Perubatan Palestin. Bekalan ubat di Palestin tidak mencukupi ekoran sekatan Amerika dan sekatan apartheid Yahudi. Oleh itu projek ini adalah penting untuk menyediakan bekalan ubat yang diperlukan oleh rakyat Palestin.
  • Projek Qurban Aidil Adha Palestin. Projek ini adalah untuk membekalkan daging korban untuk pelarian, anak-anak yatim dan masyarakat Palestin sempena Hari Raya Aidil Adha.
  • Bantuan Hari Raya. Membekalkan makanan dan pakaian yang diperlukan oleh pelarian, anak-anak yatim dan masyarakat Palestin untuk menyambut Hari Raya.
  • Projek Ambulans bagi Klinik Hamzah.
  • Projek Pusat Kegiatan Anak-Anak Yatim.

Selain aktiviti-aktiviti dan projek di atas, Aman Palestin juga terlibat dalam melaksanakan projek-projek lain seperti Kafah Ibu Tunggal, Projek Puasat Latihan, Projek Pembinaan Pusat al Quran, Projek Pembangunan Sekolah Untuk Anak-Anak Pelarian dan Yatim Palestin, Projek Bantuan Pakaian & Beg dan Projek Pakaian Musim Sejuk.


Kerjasama

Aman Palestin menjalankan kerjasama dengan institusi-institusi kerajaan, institusi swasta, syarikat korporat, sekolah-sekolah, masjid-masjid, badan-badan kebajikan dan badan-badan bukan kerajaan (NGO's) di dalam dan luar negara bagi mencapai objektifnya.

http://amanpalestin.net