Johore.My Story Part 2

Ohh maafkan saya kerana sudah lama tidak meninta sebarang tintaan.
Maklumlah,saya seorang yang tidak reti sangat menulis nulis ini.
Tapi tidak mengapa.Saya cuba dulu.


Sudah bulan november.Sekejap sahaja kan masa berlalu?
Tik Tok Tik Tok.

Mari kita rewind kembali apa yang sudah berlaku kepada saya?

Saya ada cerita kan?tentang pengalaman dan hari-hari saya di Johor Bahru.Saya tinggal di Jalan Mustafa bersebelahan dengan Bangunan Pegawai Kanan
Polis.Rumah banglow.Ada 5 orang dalam tempat itu.

1.Maahad Johor Jalan Gertak Merah

Setiap hari,saya akan pergi ke Maahad Johor untuk menimba sedikit sebanyak ilmu daripada pelajar-pelajar di sana.Kebanyakan mereka terdiri daripada pelajar cemerlang dari sekolah-sekolah yang terdapat di Johor.Tanya tentang bahasa arab di samping berkenalan dengan lebih mendalam dengan sahabat-sahabat disana.Menyelam sambil meneguk.Itu cara saya.Saya sangat berterima kasih kepada beberapa sahabat di sana yang memberi sokongan dan pembelajaran iaitu Izzudin dan Nazeem(Ketua Umum Maahad Johor).Mereka ini insyallah saya doakan supaya menjadi pendokong dakwah dan tarbiyah ketika sampai di Mesir nanti.

2.Sirah Muzikal.

Sepintas lalu, program ini menceritakan graf sirah bermula dari waktu Zaman Jahiliyah sehingga di zaman keagungan Islam ketika Empayar Umayyah, Abasiyah dan Uthmaniyah menguasai dunia ini. Kemudian, ditunjukkan detik gelap kejatuhan Khilafah pada tahun 1924.

Selang-selang dari pementasan teater, dipersembahkan nasyid oleh para munsyid-munsyid terkenal tanah air seperti Abg Nazry, Far East, dll.

Walaupun mungkin ada beberapa kelemahan dan kekurangan dari segi teknikal dll, namun ia mampu diperbaiki dari masa ke masa. Apa yang baik, program ini dapat mencetus satu fenomena baru dalam usaha menggalakkan kita kembali mengkaji sejarah Umat Islam; bagaimana manhaj sebenar dakwah Rasulullah, bagaimana Umat Islam mampu mencapai kegemilangan dan memegang tampuk kepimpinan dunia ini, apa faktor yang menyebabkan Khilafah jatuh, bagaimana perkembangan Islam di Nusantara, dan banyak lagi. Saya kira itu lebih baik dari kita buat program besar-besaran, tapi tak mampu meninggalkan impak yang mendalam kepada semua yang terlibat dalam program tersebut.(Ammar Raji)



3.Cuti berakhir

saya terus mengambil sebuah peperiksaan di sebuah sekolah di Ipoh.Walaupun mendudukinya secara bidan terjun,saya berharap kepada Tuhan untuk memberikan keputusan yang baik dalamnya.Harap-harap,doa-doa.Ameen

Sebarang maklumat saya boleh diupdate melalui Kitabul Wujuh anda.Saya akan menulis satu facebook status update dalam masa terdekat.Insyallah.
Dapatkan Segera daripada Istisyhad Bookstores