A New Decade Resolution,Maybe..

Alangkah ruginya jikalau saya mengakhiri tahun ini dengan ketiadaan sebarang posting bukan?

Ya.Rugi.
(minum milo dalam mimpi)

1 Januari 2009 seperti berlaku pada semalam hari.Apabila menjejakkan langkah ke tahun 2009 dengan suatu keazaman dan keyakinan bahawa saya boleh melonjakkan diri saya kepada yang lebih baik.

Namun,saya akui juga,banyak juga rintangan yang dilalui sepanjang tahun ini.Kadang kala ingin saja berputus asa terhadap kehidupan kerana masalah-masalah yang pelbagai tiba-tiba sahaja menyambar pada tahun 2009.Bukan sahaja SPM sahaja yang menjadi taruhan,malah seluruh masa depan bergantung pada tahun ini akan tetapi saya dapat mengharungi cabaran-cabaran tersebut.Masa depan yang saya maksudkan bukan tertakluk kepada result SPM,akan tetapi kepada masalah yang lain.Tidak diceritakan di sini.

Banyak juga kenangan manis tahun 2009 sebenarnya.

(hanookah tidak elok untuk kesihatan,dont try it at all)

Berbanding dengan tahun sebelumnya,tahun 2009 menemukan saya dengan ramai kawan dan sahabat dari selurug negara.Dunia pun ada.Dari Australia,Mesir,Kedah,Negeri Sembilan.Anda sebut sahaja(kalau Zimbabwe takdela kot).Perkenalan ini menyebabkan saya rasa lega hati kerana masih ramai yang mahukan kepada kebaikan.Mahukan kepada deen.


Tidak lupa juga tahun ini,bermacam-macam event besar yang menarik telah dianjurkan.Antaranya Save Gaza,Konvensyen Berakhirnya Agenda Zionis,dan bermacam-macam lagi yang banyak sedikit mewarnai perjalanan hidup saya sebagai Danial.Kerana seorang Danial itu mahukan hidupnya menjalani satu kehidupan yang berbeza dan lebih aktif dalam setiap sudut aspek kehidupannya.


(2011 nanti Shah Alam akan menjadi juara KASBI insyallah)

Jadi,untuk tahun yang mendatang,saya berharap,saya AKAN terus mengorak langkah ke hadapan,menjadikan setiap diari kehidupan saya lebih baik,lebih diperbaiki dari semasa ke semasa.Untuk itu doa sahabat dan kawan adalah amat diharapkan kerana semua tahu bukan,doa itu senjata orang mukmin.

What An Excitement

video

Pendahuluan

Saya tidak sangka sekali.Jumaat hingga Ahad baru-baru ini merupakan cuti saya paling menyeronokkan dan menggembirakan.Selalunya,cuti yang kita biasa sinonim dengan tempat-tempat seperti Langkawi,Australia,Cherating dan sebagainya.Kem Nur Sungai Merab?Jauh sekali.Program cuti saya di Kem Nur Sungai Merab(promo2) kali ini membawakan satu anjakan pemikiran dan paradigma kepada diri sendiri dan juga kepada kawan-kawan peserta yang lain.

Meskipun sudah ada ketetapan dalam diri untuk mengambil bidang yang saya minati sebelum menyertai kem tersebut,kem ini hanya sebagai taukid untuk saya menjadi lebih bersemangat dan energetik .

Mengisi Ruang Jiwa Yang Lesu

Saya akui setelah lama tidak berprogram secara kerap,terasa seperti wujud satu kekosongan dalam diri.Seperti satu kecacatan yang invisible yang sukar untuk dikesan.Akan tetapi,bila bersama sahabat-sahabat sepemikiran,sehati jiwa,yang masing-masing ingin membawa kebaikan kepada diri dan juga kepada dunia secara amnya.Barangkali saya merasakan itulah tujuan kami menyertai program ini.Bukan sekadar planning kerjaya,bahkan ingin menjadikan diri lebih baik daripada sebelumnya.Selalunya kita biasa dengar bukan rohani dan jasmani ada makanan dia yang tersendiri.2 jenis makanan yang lazat ini kami telah nikmati semasa di program tersebut.


Kita Ada Peranan Masing-Masing

Pada awal-awal program,satu soalan lazim dan wajib wujud semasa kem bermula."Anta nak jadi apa?","Nak pergi ke luar negara ke dalam negara je?" dan sebagainya.Bermacam-macam jawapan timbul.Ada yang mahu menjadi engineer,doktor,pakar komputer dan ada yang tidak tahu apa yang mereka mahu jadi semasa dewasa nanti.Usah risau.Saya yakin dan pasti,setelah ke kem tersebut,wujud satu matlamat dalam diri mereka.Kawan saya yang sebelum ini memamg gila-gila sains,tetapi setelah ke KLS,berubah hati ingin menjadi lawyer.Dan saya juga yakin bahawa,jika kita mendalami sesuatu bidang ketika waktu ini,tidak semestinya kita akan mempraktikkan pada masa hadapan.Ini menunjukkan kita akan mempunyai peranan masing masing yang berbeza kerana jikalau negara kita hanya mempunyai engineer dan doktor semata-mata,saya merasakan negara ini tidak akan ke mana-mana.


Konklusinya,

What an excitement.Betul-betul menghidupkan jiwa yang lesu,yang tiada hala tuju.(dipetik dari status facebook)




Hebahan Kem Lepasa SPM 2009




Salam sejahtera semua..

satu hebahan penting kepada semua..

ANDA ada adik baru lepas ambik SPM thn ni?

ANDA ada junior2 di sekolah yang baru lepas SPM?

ANDA ada adik kepada kawan2 ANDA yang baru lepas SPM?

ANDA ada sahabat kepada adik kawan ANDA yang mempunyai kawan2nya di sekolah yang sudah melalui peperiksaan SPM ?

ANDA sendiri sedang menduduki SPM,dan masih terpinga-pinga, blur,kelabu pekat,silau tentang masa depan,ke mana hala tuju dan arah yang perlu diikuti?

Jika ANDA IALAH "ANDA' DI ATAS,ANDALAH YANG KAMI CARI!-

Teruskan Membaca hingga akhir entry,pasti ANDA tak rugi,dunia akhirat InsyaALlah!

Persoalan2 bagi para pelajar sejurus selepas SPM :

Course apakah yang terbaik beradasarkan sifat,karakter dan keupayaan diri ?

Di manakah tempat terbaik untuk menyambung pelajaran?

BAGAIMANA anda hendak mencari peluang2 untuk mendapat tempat di Uni2 terbaik di dalam atau di luar negara?

APAKAH prosedur2 untuk MEMOHON?apa tips2nya?

DARI MANAKAH tajaan2 serta biasiswa2 boleh dipohon?apa lubang2 yang ada?

Siapakah orang yang dapat dikongsi dan diminta pendapat berkenaan jurusan2 yang ditawarkan?

TEMUI KAMI SECARA LIVE....

MEREKA YANG TELAH BERJAYA MENEMPUH ALAM UNIVERSITI.. .

DARI DALAM NEGARA & LUAR NEGARA..

INILAH....

Program yang dinanti2kan para lepasan SPM...

didatangkan lagi pada tahun ini-siri ke 5

JAWAPAN kepada semua persoalan di atas,segalanya akan dikupas satu persatu...pasti ANDA AKAN MENEMUI JAWAPANNYA!

"Kem Lepasan SPM 2009"(KLSPM)

Dengan izinNya,satu- satunya Program yang pasti membawa anda ke satu dimensi baru,perspektif yang bakal mencorak masa depan anda yang lebih cemerlang dan terpandu,dengan satu matlamat yang jelas!

Ayuh!

LAYARI

www.kemlepasanspm.blogspot.com


akan menggegarkan ANDA pada :

25 - 27 DISEMBER 2009

bertempat di :

Kem NUR SUNGAI MERAB,KAJANG

Yuran penyertaan :

RM80. SHJ

(termasuk kos tempat tinggal,transport dr pick point,bahan2 kursus,makan minum,Sijil penyertaan)

Anjuran :

PERSATUAN BELIA ISLAM NASIONAL(PEMBINA)

penyertaan terbuka kepada semua pelajar lepasan SPM,tetapi jumlah hanya terhad kepada 100 tempat sahaja.

**Pakej diskaun yang menarik akan diberikan kepada pendaftaran secara berkelompok

DAFTARLAH SEKARANG!!!

HUBUNGI wakil KAMI :

EN.FAIRUL : 013-6616676

PN.NORLI : 013-6618698

Shah Alam Menggegarkan UKM

Salam, berikut merupakan keputusan kontinjen Shah Alam untuk KASBI

Bola sepak terbuka lelaki:
Harimau Malaya - Kalah di peringkat kumpulan (Ke - 3 kumpulan)
Boleh Je FC - Kalah di peringkat kumpulan (Ke - 3 kumpulan)
Ruhul Jadid - Kalah di peringkat kumpulan (Ke - 4 kumpulan)
The criterion - Kalah di peringkat kumpulan (Ke - 3 kumpulan)

Bola sepak Bawah 21
Hira 1431- Kalah di peringkat kumpulan

Bola keranjang 3 on 3
Kalah di peringkat kumpulan

Bola tampar
Shah Alam A - Ketiga
Shah Alam B - Kedua

Hendak memetik satu hadith yang saya belajar semasa di zaman persekolahan suatu ketika dahulu.Moga boleh diambil ibrah dan lantas dipraktikkan dalam kehidupan sebagai manusia Belia mahupun remaja



Daripada Abu hurairah R.A, Bahawa Rasulullah S.A.W Bersabda: “Orang mukmin yang kuat lebih baik di sisi Allah dan lebih dikasihi daripada orang mukmin yang lemah, sedangkan setiap seorang itu mempunyai kebaikannya (imannya) ; oleh itu hendaklah engkau bersungguh-sungguh berusaha memperoleh apa yang memberi manfaat kepadamu, serta hendaklah meminta pertolongan kepada Allah dan janganlah engkau bersikap segan dan malas; dan sekiranya engkau ditimpa sesuatu maka janganlah engkau berkata : ” Kalaulah aku lakukan itu ini, tentulah akan terjadi begitu begini, tetapi katalah :” Allah telah takdirkan, dan apa yang dikehendaki oleh kebijaksanaan-Nya Ia lakukan, kerana perkataan ‘kalau’ itu membuka jalan kepada hasutan syaitan. ” (Riwayat Muslim)

Mohammad Danial b Mohd Asri
Pemain Midfield Harimau Malaya
Team Shah Alam Klang

Ini Jalan Saya 2010

Pengiktirafan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) pada tahun 2000 oleh Kementerian Pelajaran telah meningkatkan lagi keyakinan masyarakat terhadap kemampuan pelajar yang menduduki peperiksaan tersebut. Pada tahun 2009, STAM telah diiktiraf sama taraf seperti Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM). Pelajar yang berjaya dalam peperiksaan STAM bukan sahaja berpeluang memasuki IPTA dalam negeri tetapi juga berpeluang cerah untuk menyambung pelajaran di IPT luar negeri seperti Universiti Al-Azhar.

Penubuhan Akademi Ikatan Muslimin Perak (AIM) ini adalah merupakan institut tunggal di Perak yang akan mengkhususkan pelajarnya menduduki STAM melalui pendidikan berkonsepkan pra-universiti. Menariknya juga institut ini memfokuskan ilmu melalui pembinaan sahsiah muslim melalui pelbagai program yang disusun rapi oleh fasilitator yang berpengalaman.

Photobucket


Anda juga berminat?

Boleh hubungi saya di danialarief@yahoo.com ataupun 0139992032.

Juga boleh rujuk kepada laman web ni http://ismaweb.net/v2/Article1514.html

Notis Ringkas Pasca SPM

Barangkali pembaca akan terkejut membaca post ini.Dalam kepala,mesti berlegar-legar ungkapan "Waah..Danial sudah kembali!".

Ya.Danial sudah kembali.Dengan nafas yang segar,menguyah gula-gula Halls perisa mint membuatkan diri ini ber eager untuk kembali menulis.

Mana tidak!SPM yang menjadikan saya berhenti untuk menulis untuk seketika.Bukan tidak boleh menulis,tapi kadang-kadang,kenalah tunjukkan komitmen sedikit bukan?Dalam kata erti yang lain,menampakkan diri ini rajin menelaah kitab-kitab SPM padahal tidak.

Apa-apa pun,saya amat mengharapkan pada diri saya dan keizinan dari Tuhan untuk menjadikan tahun baru ini(hijri) dan tahun hadapan(masihi) ,tahun yang lebih baik dan sentiasa diperbaiki.

Salaam Maal Hijrah

-Danial Al-Asr-

Kem Jati Diri is BACK AGAIN

As-Salam to all malaysian.Here's some promo and school holiday advertisement.




Kem Jati Diri is back with more adventure and excitement.Since it's establishment in 2007,this camp has been a life changing for its participants.Kem Jati Diri 3 is bringing you to a life changing experience and having a better world view in in getting through in our daily lifes .Activities conducted also will be challenging the participant's mind and physical ability in our effort to build young strong muslims in achieving a perfect muslim,mentally and also physically.


So guys and girls,what are you waiting for?Grab this challenge while places are available because first comes first you know.

To get the better and clearer picture of the programme,just clickfive the pamplet above.

"Allah suka kepada mu'min yang kuat daripada mu'min yang lemah"


KEM JATI DIRI is proudly brought to you by Kelab Remaja ISMA,a youth club under ISMA(Malaysian Muslim Solidarity)

for further details,please visit our website at

http://krimsak.blogspot.com
http://ismaweb.net

Muntalaq Saya


SPM sudah sampai.Saya tidak menyangka masa begitu cepat berlalu.Dalam bayangan minda,masih tergambar bagaimana saya melangkahkan kaki saya ke SAMTTAJ ketika dahulu.Road to SAMTTAJ bukan satu perjalanan yang mudah.Terpaksa saya meredah pintu-pintu birokrasi JAIS yang mana akan ada sahaja masalah waktu pendaftaran.Kebetulan waktu itu seorang diri sahaja yang menempuh.

Akan tetapi,itu semua sudah berlalu.Saya amat berterima kasih kepada pihak pentadbiran SAMTTAJ yang sudi menerima saya sebagain anak mereka di rumah mereka.Walaupun kehadiran saya,agak tidak memuaskan.heh.Terima kasih yang tidak terhingga kepada Puan Asmawati dan komrad-komrad beliau kerana sudi membenarkan menapak di bumi SAMTTAJ.

Kepada guru-guru,kawan-kawan,saya susunkan jari saya yang masih sempurna,masih sepuluh jari meminta maaf dan keampunan atas segala kesalahan dan kesilapan yang pernah saya lakukan.Doakan saya.Untuk menjadi yang terbaik.


Peperiksaan bertulis Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) akan bermula mulai 18 November 2009. Berikut adalah jadual waktu peperiksaan bertulis SPM 2009 sebagai panduan kepada mereka yang terbabit;

Rabu 18 Nov 2009
08.00 – 10.15 Bahasa Melayu 1
11.00 – 12.00 Sejarah 1 (Aneka Pilihan)
14.00 – 16.30 Bahasa Melayu 2

Khamis 19 Nov 2009
08.00 – 09.45 Bahasa Inggeris 1
10.30 – 12.45 Bahasa Inggeris 2
14.00 – 16.30 Sejarah 2

Jumaat 20 Nov 2009
08.00 – 09.15 English for Science and Technology 1
10.00 – 11.00 English for Science and Technology 2 (Aneka pilihan)

Isnin 23 Nov 2009
08.00 – 09.15 Mathematics 1 (Aneka Pilihan)
10.00 – 12.30 Mathematics 2
14.00 – 16.30 Information And Communication Technology 1

Selasa 24 Nov 2009
08.00 – 10.00 Pendidikan Islam 1
08.00 – 10.30 Pendidikan Moral 1
14.00 – 15.40 Pendidikan Islam 2
14.00 – 16.30 Bible Knowledge

Rabu 25 Nov 2009 *MAUT!
08.00 – 10.00 Additional Mathematics 1
14.00 – 16.30 Additional Mathematics 2

Isnin 30 Nov 2009
08.00 – 10.00 Pengajian Keusahawanan 2
08.00 – 10.30 Pengajian Kejuruteraan Mekanikal 2
08.00 – 10.30 Pengajian Kejuruteraan Awam 2
08.00 – 10.30 Pengajian Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik 2
08.00 – 10.30 Teknologi Kejuruteraan 2
08.00 – 10.30 Biology 2
08.00 – 10.30 Pengeluaran Tanaman 1
11.00 – 12.15 Biology 1 (Aneka Pilihan)
14.00 – 15.15 Pengajian Keusahawanan 1 (Aneka Pilihan)
14.00 – 15.30 Pengajian Kejuruteraan Mekanikal 1
14.00 – 15.30 Pengajian Kejuruteraan Awam 1
14.00 – 15.30 Pengajian Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik 1
14.00 – 15.30 Teknologi Kejuruteraan 1
14.00 – 15.30 Biology 3 (Amali Bertulis)

Selasa 1 Dis 2009
08.00 – 09.15 Prinsip Perakaunan 1(Aneka Pilihan)
10.00 – 12.30 Prinsip Perakaunan 2
14.00 – 16.30 Literature in English
14.00 – 16.30 Kesusasteraan Melayu
14.00 – 16.30 Kesusasteraan Cina
14.00 – 16.30 Kesusasteraan Tamil

Rabu 2 Dis 2009
08.00 – 09.15 Science 1 (Aneka Pilihan)
08.00 – 09.15 Applied Science 1 (Aneka Pilihan)
10.00 – 12.30 Science 2
10.00 – 12.00 Applied Science 2
14.00 – 15.15 Pendidikan Seni Visual – Teori Seni 1 (Aneka Pilihan)

Khamis 3 Dis 2009
08.00 – 09.15 Physics 1 (Aneka Pilihan)
10.00 – 12.30 Physics 2
14.00 – 15.30 Physics 3 (Amali Bertulis)

Jumaat 4 Dis 2009
08.00 – 11.00 Pendidikan Seni Visual – Seni Halus 2

Isnin 7 Dis 2009
08.00 – 09.15 Ekonomi Asas 1 (Aneka Pilihan)
10.00 – 12.00 Ekonomi Asas 2
14.00 – 16.30 Pendidikan Al-Quran dan Al-Sunnah 1

Selasa 8 Dis 2009
08.00 – 09.15 Chemistry 1 (Aneka Pilihan)
08.00 – 09.15 Additional Science 1 (Aneka Pilihan)
10.00 – 12.30 Chemistry 2
10.00 – 12.30 Additional Science 2
14.00 – 15.30 Chemistry 3 (Amali Bertulis)
14.00 – 15.30 Additional Science 3 (Amali Bertulis)

Rabu 9 Dis 2009
08.00 – 09.15 Perdagangan 1 (Aneka Pilihan)
10.00 – 12.00 Perdagangan 2
14.00 – 16.30 Reka Cipta 1

Khamis 10 Dis 2009
08.00 – 10.30 Tasawwur Islam 2
11.00 – 12.15 Tasawwur Islam 1

14.00 – 16.30 Pendidikan Muzik 1
14.00 – 16.30 Lukisan Kejuruteraan 1

Isnin 14 Dis 2009
08.00 – 10.30 Bahasa Arab Tinggi 2
08.00 – 10.30 Bahasa Perancis
08.00 – 11.00 Bahasa Punjabi
08.00 – 10.15 Bahasa Cina 2
08.00 – 10.15 Bahasa Tamil 2
11.00 – 12.15 Bahasa Arab Tinggi 1
11.00 – 12.45 Bahasa Cina 1
11.00 – 12.45 Bahasa Tamil 1
14.00 – 16.30 Bahasa Arab Komunikasi 1
14.00 – 16.30 Bahasa Iban

Selasa 15 Dis 2009
08.00 – 10.00 Geografi 2
11.00 – 12.15 Geografi 1 (Aneka Pilihan)
14.00 – 15.30 Sains Pertanian 1
14.00 – 15.00 Ekonomi Rumah Tangga 1 (Aneka Pilihan)

Rabu 16 Dis 2009
08.00 – 10.30 Pendidikan Syari’ah Islamiah 2
08.00 – 10.30 Pengetahuan Sains Sukan 2
08.00 – 10.30 Pembinaan Domestik 1
08.00 – 10.30 Membuat Perabot 1
08.00 – 10.30 Kerja Paip Domestik 1
08.00 – 10.30 Pendawaian Domestik 1
08.00 – 10.30 Kimpalan Arka dan Gas 1
08.00 – 10.30 Menservis Automobil 1
08.00 – 10.30 Menservis Motosikal 1
08.00 – 10.30 Menservis Peralatan Penyejukan dan Penyamanan Udara 1
08.00 – 10.30 Menservis Peralatan Elektrik Domestik 1
08.00 – 10.30 Rekaan dan Jahitan Pakaian 1
08.00 – 10.30 Katering dan Penyajian 1
08.00 – 10.30 Pemprosesan Makanan 1
08.00 – 10.30 Penjagaan Muka dan Dandanan Rambut 1
08.00 – 10.30 Asuhan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak 1
08.00 – 10.30 Gerontologi Asas dan Perkhidmatan Geriatrik 1
08.00 – 10.30 Landskap dan Nurseri 1
08.00 – 10.30 Akuakultur dan Haiwan Rekreasi 1
08.00 – 10.30 Tanaman Makanan 1
08.00 – 10.30 Seni Reka Tanda 1
08.00 – 10.30 Hiasan Dalaman Asas 1
08.00 – 10.30 Produksi Multimedia 1
08.00 – 10.30 Grafik Berkomputer 1
08.00 – 10.30 Teknologi Binaan 1
08.00 – 10.30 Prinsip Elektrik dan Elektronik 1
08.00 – 10.30 Pemesinan Berkomputer 1
08.00 – 10.30 Penyejukan 1
08.00 – 10.30 Automotif Kenderaan 1
08.00 – 10.30 Kimpalan Arka 1
08.00 – 10.30 Fundamentals of Programming 1
08.00 – 10.30 Membuat Pakaian 1
08.00 – 10.30 Roti Dan Masakan Yis 1
08.00 – 10.30 Persolekan 1
08.00 – 10.30 Pengajian Perkembangan Kanak-Kanak 1
08.00 – 10.30 Penyediaan Masakan Barat dan Timur 1
08.00 – 10.30 Aplikasi Komputer Dalam Perniagaan 1
08.00 – 10.30 Hortikultur Hiasan dan Landskap 1
08.00 – 10.30 Kejenteraan Ladang 1
08.00 – 10.30 Pengurusan Ladang 1
11.00 – 12.00 Pengurusan Makanan 1 (Aneka Pilihan)
11.00 – 12.00 Pengajian Pakaian 1 (Aneka Pilihan)
11.00 – 12.15 Pengajian Agroteknologi 1 (Aneka Pilihan)
11.00 – 12.15 Pengetahuan Sains Sukan 1 (Aneka Pilihan)
11.00 – 12.15 Pendidikan Syari’ah Islamiah 1 (Aneka Pilihan)
14.00 – 16.00 Sains Pertanian 2
14.00 – 16.00 Pengajian Agroteknologi 2
14.00 – 16.00 Pengurusan Makanan 2
14.00 – 16.00 Pengajian Pakaian 2
14.00 – 16.00 Ekonomi Rumah Tangga 2
14.00 – 16.30 Bahan Binaan 1
14.00 – 16.30 Aplikasi Elektrik dan Elektronik 1
14.00 – 16.30 Amalan Bengkel Mekanikal 1
14.00 – 16.30 Penyamanan Udara 1
14.00 – 16.30 Automatif Elektrik dan Diesel 1
14.00 – 16.30 Kimpalan Gas 1
14.00 – 16.30 Programming and Development Tools 1
14.00 – 16.30 Pola Pakaian 1
14.00 – 16.30 Patisserie 1
14.00 – 16.30 Dandanan Rambut 1
14.00 – 16.30 Perkhidmatan Awal Kanak-Kanak 1
14.00 – 16.30 Penyajian Makanan dan Minuman 1
14.00 – 16.30 Perakaunan Perniagaan 1
14.00 – 16.30 Teknologi Pejabat Perniagaan 1
14.00 – 16.30 Pengeluaran Ternakan 1

Statutory Declaration Of Rhuhel Ahmed

I, RHUHEL AHMED (British Passport No. 105601983) of full age and a citizen of United Kingdom do hereby solemnly and sincerely declare as follows:

1. I am 27 years old.

2. I live in Sandwell, England.

3. The purpose of making this declaration is to put on record my torture in Afghanistan and Guantanamo Bay.

4. In October 2001 I and 3 of my friends Shafiq, Asif and Monir – all citizens of the United Kingdom went to Pakistan for Asif’s wedding and a holiday. We were there early about 3 weeks before the wedding and toured part of Pakistan and later we decided to go tour Afghanistan. We went with an aid organisation from Pakistan that was taking food and medical aid to the poor in Afghanistan.

5. We were in Kandahar when the bombing commenced by the United States of America. We stayed for 2 days and tried to get back to Pakistan. We were told that the border was sealed. The aid organisation members proposed that we follow them to Kabul where it was safer. We travelled by road to Kabul. We stayed here for 2 weeks.

6. We tried to get back to Kandahar to go back to Pakistan. We paid for the members of the aid organisation and ourselves to go back in a mini bus. We realised that the mini bus we had hired was taking a different route. We ended up Kunduz in Northern Afghanistan. We stopped at a Taliban base. Unknown to us the members of the aid organisation were actually Taliban sympathisers and they stayed at the base. We were taken to a medium sized hut to stay. We were there for 2 weeks. We were supplied by food and were free to move around the town.

7. During this period the Taliban had lost control of Afghanistan. The Taliban negotiated with the Uzbek warlord General Dostum for a a safe passage to Kandahar. On our way out of Kunduz there was a heavy attack launched by American helicopter gunships that pounded the area. I lost my friend Monir during this attack.

8. A Taliban convoy came and picked us up on our way to General Dostum. When we reached there we were all detained. Our belongings including those of the Talibans were taken away.

9. We were marched on foot in the desert without food and water for 2 days. And then we were put on trucks and taken to Mazar-E-Sharif. During this journey I saw United States soldiers close by on jeeps and sand buggies.

10. In Mazar-E-Sharif we saw photographers and saw containers made of metal and some by canvas. We were put in these containers. There were more then 200 people placed in each container. I was in a container covered by canvas and tore part of the canvas to allow some air in. Those in the metal container suffocated and many died. General Dostum’s forces then shot the bottom sides of the containers on the basis to allow air into the containers for the people to breathe. But this resulted in killing and wounding people. My friend Asif was injured by a bullet.

11. We were then driven to Shabarghm prison which took almost a day. There were hundreds of trucks there. Ditches were dug and those in the containers who were dead due to suffocation including those who were wounded were all thrown into the ditches and bulldozers covered the ditch with sand. Many who were alive but unconscious or wounded were buried alive. My friend Asif managed to survive.

12. In the prison we were beaten first before being put in cells. I and my other friend Shafiq looked out for Asif. And later Asif was put in to our cell. His gun shot wound was only treated with iodine and bandaged. Each cell was about 5 meters by 5 meters with about 40 people. For one week we were just given very little bread and some water. A week later the International Red Cross came and gave us some additional food, water and blankets.

13. We were never questioned by anyone. I could see American soldiers around the prison.

14. On 31 December 2001 prison guards came and asked for English speaking prisoners. I volunteered. My feet and hands were tied and taken to see some American soldiers. They stripped me and checked for bullet wounds and injuries. I told them my story and that I was a British citizen. I was told that I was under American custody and would be treated better.

15. I was then hooded and taken to a room and punched. Then I was put we on a truck and taken to an airport. In the plane we were made to lie down and we were beaten and kicked by the American soldiers.

16. We were taken to Kandahar and we were tied and a rope was tied to our arms and led around with hoods on our heads. We were told to sleep and within a few seconds we were told to start walking. A soldier pushed me down and another sat on me and cut up my clothes. They took swabs of my saliva, a strand of my beard, finger printed and photographed.

17. We were in a hangar. We were given wrist bands with numbers. My number was 102. The next day I was taken for interrogation. I was hooded , feet were chained together and hands handcuffed. I was interrogated and told they will inform the British authorities. I was given a blue jump suit. The days were very hot and the nights very cold. There were no blankets provided in the cold night.

18. The soldiers would do head counts once or twice during the day. During the night it was done every half hour or so which I believe was to prevent us from sleeping. I was in Kandahar for 6 weeks and interrogated on and off during this period by the US military intelligence and the FBI (they wore caps and jackets with the words ‘FBI’). These interrogations were done at gun point and I would get punched and kicked.

19. My hands would be handcuffed at my back and my arms would be pulled till my shoulders felt they were going to come out of their sockets. My legs would be chained and I would be asked to put my legs apart and then while holding my arms the would kick down on the chain which caused a great amount of pain with resulting in cuts and bruises.

20. The soldiers would randomly conduct searches of our cells and whenever they found a Quran they would throw it down on the floor and step on it.

21. I and the other detainees had lice. One day we had a shave and lice treatment. We were then put on a military plane. A chain was placed across my body on the seat. Goggles were placed on my eyes to prevent me from seeing. My hands had mittens and were then duct taped. We were given some food that was placed on our hands but we could not eat because our hands were tied.

22. When I went to the toilet a female soldier followed me to the toilet and pulled my pants down and wiped me after that. It was extremely humiliating and embarrassing for me to be out in that position.

23. We landed some hours later at destination that was very hot and we changed planes.

24. Many hours later we landed again. We were placed on a truck and kicked and punched. We were then put on a ferry and asked to sit in a particular manner. I was kicked many times on my left thigh when ever my seating position changed. It was extremely painful and my leg swelled badly.

25. We reached camp X Ray and stripped and checked us. After that we were put in a cell that was 2.5 by 3 meters. Given a blanket and insulation mat to sleep on. The floor was cement and the walls and roof was made of some softer material. Much later I knew that we were in Guantanamo Bay.

26. The next day I was interrogated and questioned about my personal background and family details. The day after I was interrogated by British intelligence on my background. I asked that I be released but were told they could not do anything about it as I was in American custody. While being taken to and returning from these interrogations I would be kicked and punched by the American soldiers.

27. The Americans showed me photographs taken from a video that they called the ‘Turnip Farms’ which was taken in Afghanistan showing Osama bin Laden giving a speech. The Americans alleged that I was in the video along with my friends I denied these allegations.

28. In 2003 the interrogations got worse. My hands and feet would be cuffed together and it would be an extremely difficult position for long periods. Played loud music with strobe lights for hours to force a confession out of you.

29. These intense interrogations continued for about 5 months from the middle of 2003. And I was put in solitary confinement during this period.

30. Sometime during the end of this period of 5 months the British intelligence confirmed that their records showed that I was in the United Kingdom during the time the alleged video mentioned above was filmed. They also said that unless I was using a false passport to travel at the said time.

31. After this the intense interrogations ceased and I was taken out of solitary confinement.

32. The regular interrogations continued and so did the abuse of punching and kicking.

33. In the last 3 months I was there the abuse stopped. I was released in March 2004.

34. The whole experience has affected my family and my life in a very severe way. I lost 2 ½ years of my life for something that I did not do. I feel that the government of the United States of America and which ever government(s) that were involved should be brought to justice to bring closure for all the victims of these grave injustice that has been perpetrated on innocent civilians.

And I make this solemn declaration conscientiously believing the same to be true and by virtue of the provisions of the Statutory Declaration Act 1960.

Subscribed and solemnly declared by the above named RHUHEL AHMED on ___ October 2009 at _________.

Boys To Men We Are

As everyone knows,the big examination is just around the mamak corner.As we speak,time is ticking without we noticing it.I remember when the first time i stepped my foot in my new school in Shah Alam.Just felt like yesterday.Indeed,time passed by.Many pleasant moment and also unpleasant moments have i been through.The things that had passed,i will take it as a reminder.I hope what i've been through during my youth ages could teach me to be more mature,more responsible.and Now,presenting the final destination SPM(for schoollife).The next life will be no more school uniforms,black shoes.badge.tie.

I included a video by Sheikh Tawfique.Found it by coinsidence in Youtube.Hope all/part/most of you can take benefit from it thus strenghten our inner food for facing the challenges ahead.Insyallah




Sheikh Tawfique has travelled internationally sharing his knowledge in many countries in Europe, North America, Middle East, Asia and Australia. He is well known for specialising in fiqh topics, particularly in Islamic finance, personal law and medical Islamic ethics and his opinions in these matters are eagerly sought. He is also a well known media contributor on various TV Channels such as AlMajd, Peace TV, Islam Channel and ABC Asia Pacific.

When? Thursday, 5 November 2009, 8 PM

Where? Kelab Golf Perkhidmatan Awam (KGPA), Bukit Kiara, Off Jalan Damansara

More Info? Din 012 297 9855

Minimum donation of RM 15 for working adults, RM 10 for students*.

Renungan 2 Me

Selamat berjaya menghadapi peperiksaan besar tidak kira sama ada SPM,STAM,Final Exam dan sebagainya.bak kata Ustaz Delvira Hafiz,tak pandang ar 20A1 kalau akhlak hitam.

Palestin Bukan Isu Kita Lagi?

Tulisan ini sekadar apa yang ada di dalam kepala saya yang kecil ini.

Saya masih ingat lagi,December 2008 kita digegarkan dengan serangan Zionis terhadap Palestina.Ketika itu,keadaan riuh.Semangat ambil tahu tentang saudara kita di sana seolah-olah tiada penghujung.Seolah-olah sahaja.

Namun,ramai yang masih tidak sedar peperangan masih berlangsung.Yang tahu baguslah.Isu Palestina ini dijadikan seolah-olah perkara yang hangat-hangat tahi ayam untuk diperkatakan.Awal sahaja panas.Sekarang,sejuk sahaja..

Tidak boleh dipersalahkan kepada sesiapa.Mungkin isu yang lebih hangat dan tinggi nilai komersial yang dijadikan tumpuan oleh media massa.Dalam surat khabar.Dalam Buletin Utama.Pilihanraya Bagan Pinang.Konsert Black Eyed Peas.Lain-lain mungkin.Menenggelamkan isu Palestina.Saudara kita.

Insiden di Masjid Al Quds baru-baru ini yang menyaksikan orang Islam ditembak di perkarangan masjid dan dilarang untuk memasuk kawasan masjid adalah satu penghinaan yang besar kepada ummat Islam.Di manakah kemuliaan orang islam?

Seteruk mana pun kita ini,marilah sekurang-kurangnya sama-sama menyahut seruan,marilah ambil tahu tentang masalah Palestina.Tidak mahu menyampaikan kepada orang lain pun tidak mengapa.Ambil tahu sudah cukup kerana ia sudah memenuhi tuntutan hadis rasullah yang menyuruh kita mengambil tahu tentang saudara-saudara kita.Jikalau tidak,kita bukan dari golongan mereka.Menyampaikan kepada orang lain,amatlah digalak-galakkan.

Terakhir,ntuk maklumat dan tepat dan sahih,disarankan jangan bergantung seratus peratus kepada surat khabar dan other mainstream media.
Berita-berita terkini boleh diperolehi di http://infopalestina.com dan yang satu rangkaian dengannya.

Insyallah,kita tolong mereka dengan kita tolong diri kita dahulu.Dengan tahu.

Wallahu Musta'an







bagi menambahkan semangat.

Al Aqsa Digegarkan Lagi




Muslim Brotherhood's statement on Al-Aqsa Mosque’s latest incidents

The Muslim Brotherhood has closely followed current incidents on the Palestinian lands and condemns attacks perpetrated by the Israeli occupation authorities including the brutal offensive on Al-Aqsa Mosque, the attempts to destroy Al-Aqsa, and the besieging of worshippers banning them from reaching

In the name of Allah, the Beneficent, the Merciful


Muslim Brotherhood's statement on Al-Aqsa Mosque’s latest incidents

The Muslim Brotherhood has closely followed current incidents on the Palestinian lands and condemns attacks perpetrated by the Israeli occupation authorities including the brutal offensive on Al-Aqsa Mosque, the attempts to destroy Al-Aqsa, and the besieging of worshippers banning them from reaching the Mosque.

The movement is observing measures now in the international arena with the deploying of secret plots and conspiracies against the Palestinians. It has noticed that no efforts are made by leaders of the Palestinian Authority to hold the IOF accountable for any of their criminal acts. The Brotherhood firmly believes that history has proved that Jews have no morals or principles and the only method in dealing with the barbaric invasions, aggressions and oppressions is by force advocated by the armed resistance. A resistance in which we must all support.

The Brotherhood calls on Arab and Islamic nations alike to arise and stand united in the face of the Israeli occupation forces, and play an effective role defending the holy places. The movement advocates solidarity with the Palestinians in the trench of resistance in order to liberate the usurped Arabs, and Palestinian-Muslim Lands which are violated by Israeli occupation. The Brotherhood beseeches the world’s ruling regimes, organizations of Islamic movements and Civil Society Organizations (CSOs) to perform their role, and fulfill their duty and stand united with the rightful Palestinian owners to restore the rights usurped by the Israeli occupation forces.


We would like to emphasize the following:


1- The Muslim Brotherhood calls on Islamic nations in all sects, beginning with themselves, to offer constant support and to help increase public awareness and create public support to assist our unfortunate and oppressed people to defend our holy places in Jerusalem and all of Palestine.


2 - Arab and Islamic ruling regimes must play an active and denounce influential role by uniting and denouncing the Israeli’s criminal acts and sever ties with them politically, commercially and economically. Muslims should support the Palestinian resistance by all means and stand in the face of the U.S.-Israeli schemes. We implore the ruling regimes to listen to their people and their demands in which they need the support of their leaders to restore all that is righteous and to condemn the oppressive aggressors.


3 – Representatives of the Arab and Islamic parliaments must play an active role and communicate effectively to promote the Palestinian cause to the World's Members of Parliament and to expose the crimes committed against the Palestinian people by the Israeli authorities.

4- Political parties, trade unions and human rights institutions in the Arab and Islamic world, must act promptly to expose the Israeli occupation's schemes and support the Palestinian armed resistance by all possible ways and means.


5– Special tribute and homage to the Palestinian people struggling against Israel's occupation: We promise Allah Almighty to unite in solidarity with the Palestinian resistance and bond with you bowing to nobody raising the banner of Islam (If Allah helps you, none can overcome you), Oh, Combatants rejoice in the bargain which ye have concluded. It is a Jihad, either victory or martyrdom, Allah is the greatest and our struggle will continue.

And Allah is our witness

Muslim Brotherhood

Cairo: Shawal 18th, 1430 Hijri,
October 7th, 2009

Mereka Pergi Lagi Ke Sana

Mungkin pembaca.penglihat akan pelik.Ini merupakan kali ke 3 saya berada di KLIA.Kali ini,subjek utk eksperimen kali ini ialah Bro Syed Isra dan Bro Shihab Rashidee.The best part is,saya tidak nangis dan sedih kerana saya tahu mereka ke sana dengan satu tujuan yang jelas.Berjuang.Tiada unsur-unsur sentimental ala-ala melayu+family di KLIA.Semuanya tentang seronok berjumpa ikhwah di sana.Ini ceritanya:-


Orang yang pertama kami jumpa adalah mereka:-





Kemudian bernostalgia dengan beliau:-





Pelajar Terbaik STAM Malaysia sesi 2008/2009:




Yang pergi ke Mesirnya siapa?Yang hijau tu ke?





Detik-detik terakhir di KLIA:

haih..kamu lah yang saya cari selama ini.cameraman yang bagus


tidak sia-sia saya upah kawan saya untuk mengambil gambar.


4 sekawan


gambar ini diletakkan atas permintaan ammar ismat


tiada lagi delivery ke airport selepas ini.tamat.


Terus Terbang Tinggi Post Spesel

Saya postkan posting kali ini khas untuk kamu berdua Nafis dan Farahiyah yang telah FLY ke Tanta dan Mansourah.




Maafkan segala salah silap kami.Tengah mood hari raya lagipun.Itu yang nak berminta-minta kemaafan daripada kau orang..heh

Hahaha.Saya harap kehadiran saya di airport bersama kamu semua dapat membuatkan kau orang tahu bahawa seorang kawan itu akan tetap berada bersama di hati walaupun kau orang jauh di perantauan.Masih ramai yang menghargai kehadiran kau orang.

To Nafis,jangan guna pen(hadiah) tu untuk benda-benda cikai.Guna masa exam nanti.Insyallah gempak result.hehe

To Farah,haha..sorilah takde hadiah ke apa-apa.Saya tak semasyuk bro Rahim.hehe.Hadiah saya,harapan dan doa sahaja.Kira hadiah la jugak kan..kalau terjumpa Qayyum di sana..sampaikan salam sayang saya kepada beliau.

Tidak lupa juga kepada bro-bro senior yg telah dan akan pergi ke Mesir nanti.Bro Munir,Fuad and sebagainya.Doakan saya dapat menjejaki langkah-langkah kalian.

Maafkan saya jika saya terlebih-lebih dan terlalu emosional.

Untuk Kau 2 Orang

the 2 days were sad and full with sorrow.








Hari Ini Hari Hosni Mobarak

Salam Satu Malaysia.Duit Raya Ditambah.Open House Diteruskan


Salam Eid Mubarak.Eid Sa'id.
Kullu Am Wa Antum Bikhair.
Taqaballahu minna wa minkum.
Minal Ai'idin wal Faizin.


Tanah Melayu

I wonder,macammana suasana eid fitri ketika berada di zaman abad ke-15?Macammana boleh timbul lagu-lagu raya bagai cendawan?Kenapa raya di Malaysia,hari yang sedih,terkenang arwah nenek atau orang yang tersayang?Bagaimana dengan membaca Yasin di setiap kubur orang yang disayang pada pagi raya?


Australia.NZ.America.Egypt

Hari yang gembira.Makan-makan dengan penuh passion.Mesti makan dengan Malaysian society ataupun dengan konco-konco Datuk Anifah.cuma sedih tidak dapat beraya bersama keluarga.ada mercun kat kampung.di sana ada tak?tidak dapat merasa kuih raya mak.sambal goreng nenek dan asam pedas makcik yang delicious.

Pernahkah ada pengkaji hari raya yang mengkaji asal-usul hari raya dan evolusinya?Kalau ada,beritahu saya.Interested.






Maafkan saya.gambar saya tiada disini.semuanya Dirated x dan kacak-kacak.huhu



Matrikulasi Ramadhan-Syawal 1430h

Terasa begitu cepat detik waktu berlari dan musim pun berganti




Aku mengunyah butir debu-debu
Yang garing di kebun tamarMu

Terlalu mudah aku melepaskan Ramadhan berlalu
Tanpa walau secubit rasa kerinduan berbekas di kalbu


Pernah kutinggalkan kau Tanpa beralas syukur
Lalu lebur peluang terkubur Rindu kemudian subur
Pernah ku abai nikmat Damai yang hadir hinggap
Kini kusingkap tirai dan tingkap Perbetul tiap silap
kan kupastikan ramadhan Berlalu dengan makna
Tarbiyah taqwa tersisip ke tiap inci nyawa
Ku bimbang tiada esok Untuk ku sambut lagi
Bulan tercinta pendamai jiwa Limpah rahmat Ilahi



si-kacamatahitam.blogspot.com

Enjit-Enjit Semut.Siapa Sakit Buat Tak Tahu


Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah

5 September 2009





”Dahulu kita ada pejuang bangsa yang sejati, dan pejuang Islam yang sejati. Tetapi kini semua itu tidak wujud lagi. Perjuangan nasionalis mahupun islamis telah diancam dengan arus liberalisasi, demokrasi dan globalisasi. Arus-arus ini telah menyebabkan parti-parti politik berkompromi tentang hak-hak bangsa semata-mata ingin mencapai kemenangan dalam pilihanraya,” tegas Ustaz Abdullah Zaik






Memberi contoh gerakan Ikhwanul Muslimin di Mesir, Ustaz Abdullah (Presiden ISMA(Ikatan Muslimin Malaysia)mengatakan bahawa ahli gerakan tersebut dipenjarakan setiap hari, diseksa dan dibunuh, namun tetap kekal dalam tema perjuangan ”Islam Adalah Penyelesaian” tanpa terdorong untuk menuruti arus demokrasi yang lebih. Oleh itu, beliau berkata ISMA akan komited dalam mendidik masyarakat Muslim khususnya Melayu untuk kembali kepada ajaran Islam terlebih dahulu kerana inilah yang akan menjamin kejayaan yang hakiki.








1.Boleh rujuk laman ini jika hendak mengetahau dengan menyeluruh(taklah menyeluruh pun)
2.credit to akhi Nu'man for the wonderful pictures of life
3.End

New Perspective Of Independence??

Bosan dengan persepsi kebiasaan erti kemerdekaan?

Mahukan perspektif baru dan segar dalam menafsir erti kemerdekaan?

Mengapa kita gagal untuk bersatu atas satu akidah walaupun berbeza pendapat ?

Kenapa hari ini kita menjadi terumbang-ambing tanpa risalah dan tanpa haluan?

Mengapa kita terus menjadi habuan kepada pemangsa sekitar kita walaupun kita tahu kita adalah umat terpilih dan dimuliakan Allah Taala?




Tarikh
5 September 2009 / 15 Ramadhan 1430H

Masa
8.30 pagi - 12.30 tengahari

Lokasi
Dewan Serbaguna Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah
(Masjid Negeri Selangor)


Aktiviti-aktiviti
Forum Kemerdekaan, Pertandingan Mewarna & Melukis (6-12 tahun), Pertandingan Membuat Kolum, Pameran, Teka Silang Kata & Gerai Jualan.


Jom ! Kita ramaikan Forum Kemerdekaan ke-52 anjuran ISMA Shah Alam

http://ismashahalam.blogspot.com
http://krimsak.blogspot.com

Muslim,Obama,Ramadhan-MoR

Satu Pengiktirafan.Atau Ini Sekadar Persepsi Saya yang Bukan-bukan

The Definition of Merdekaisme

I still remember those old days,when we have to go to the cyber cafe to use the internet.Then,mama bought our first home PC.Few years later,each of us got our own piece of laptop.That is Merdeka




These are some of the defintion of our Malaysia's independence according to different point of views and way of thinking.
Seorang lelaki bertanya kepada saya,apa itu merdeka?Saya menjawab,kita belum merdeka.Perbualan ini berlaku dalam imaginasii saya.

Aksi-Aksi Ramadhan Saya

Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna,agar dapat ku lalui dengan sempurna.Selangkah demi selangkah,setahun pun sudah berlalu.




Saya tahu dan saya begitu pasti lebih 80 peratus orang Islam di Malaysia ini pernah mendengar lirik lagu di atas.Mana tidaknya,bulan Ramadan sahaja,lagu ini penuh sesak memenuhi ruang udara radio-radio aliran utama dan kudus seperti Era,Hot mahupun IKIM.fm.

Jika direwind kembali,sudah beberapa siri ramadhan yang saya sudah lalui,mahupun anda.Setahun demi setahun.Year by year.Bulan ini,bulan Ramadhan.Pejam kelip pejam kelip,Ramadhan lagi.Haihh.Bukan saya hendak mengeluh,tetapi begitu cepatkan masa berlalu.

Saya tidak pasti,sudah baikkah Ramadhan saya sebelum-sebelum ini.Mari kita lihat.

Saya masih ingat lagi,detik-detik dahulu semasa mula-mula berkecimpung dalam bidang ramadhan.Semuanya bermula dari kecil-kecil dahulu.Antara tahun puasa yang 'menarik' ialah pada tahun:-

  • 2000-Membantu ajk masjid munwarah seksyen 27,basuh pinggan.Dipaksa.Masa itu kecil-kecil lagi.Hari terakhir sahur,dapat t-shirt ngan duit RM20(spatutnya RM 30,tetapi ada seorang kawan ambil.Oleh kerana dia lebih tua 3 kali ganda daripada saya ketika itu,saya tidak berani melawan)
  • 2001-Tidak tidur seminggu siang malam,main basikal tengah malam di sekitar kawasan seksyen 27 Shah Alam pada pukul 2 hingga 5 pagi,pergi 7 Eleven dan slurpy semestinya satu kewajipan ketika itu.
  • 2003-Teringat lagi masa ini,mak cik India belakang rumah(tak ingat nama dia,mungkin auntie Murugiah) membekalkan stok mercun yang montok.Mercun bom ada,mercun bola ada,thunderclap.Tiap-tiap hari,duit saku habis terbakar.Bukan main lagi baling mercun ketupat dalam porch rumah jiran-jiran.Nakal masa tu.
  • 2004-Semasa terawih,saya akan ke cyber cafe,berentap mendapatkan gelaran juara Counter Strike.Ketika itu,saya penembak yang handal.
  • 2005-hilan.lupa.ditelan
  • 2006-hilang.lupa.ditelan
Lupa ditelan zaman purba.Bagaimana dengan tahun




2009/1430 h?

Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna,agar dapat ku lalui dengan sempurna.Selangkah demi selangkah,setahun pun sudah berlalu.


Seruan Kacamatahitam Kepada Rakyat Malaysia

Salam alaykum daripada H1n1 dan Salam satu malaysia.

Mungkin pembaca akan berasa curious kenapa seruan itu kepada rakyat Malaysia sahaja.Seperti mana yang kita sudah tahu,wabak H1n1 ini merupakan bala berskala global dan antarabangsa melibatkan negara gergasi dan kenit seperti USA,Israel mahupun Malaysia.Malah ia juga boleh dianggap sebagai satu pengajaran dan mungkin ada hikmah di sebalik penularan wabak dangerous ini.

Tetapi,kenapa Malaysia sahaja.

Saya melihat,rakyat Malaysia melihat penularan ini sebagai satu perkara yang remeh temeh terutamanya di kalangan bangsa yang takkan hilang di dunia iaitu Melayu.Ke mana sahaja saya pergi,dari R&R Seremban sehinggalah Mall sekitar Kuala Lumpur dan Johor,semuanya kelihatan tenang bergembira dengan pasangan masing-masing tidak memakai facemask.

Saya juga terfikir,kenapa kadar kematian di Malaysia meningkat secara drastik,sedangkan WHO meramalkan bahawa fatality rate kita adalah rendah tetapi statistik menunjukkan sebaliknya?WHO meramalkan 5000-20000 akan kehilangan nyawa akibat penularan penyakit ini yang dikatakan lebih berbahaya dari virus-virus yang pernah menghantui kita sebelum ini seperti Selsema Burung dan SARS.Jika perkara ini terus berlaku,saya tidak akan terkejut sekiranya angka seperti 5 juta nyawa akan melesap pergi secara katak.

Saya tunjukkan satu perbandingan rate kematian Di Malaysia berbanding dengan negara-negara yang lain.


Country Deaths Total Confirmed Cases Mortality rate(%)
Hong Kong 4 6,417 0.0623
Indonesia 3 812 (11 Aug) 0.3695
Malaysia 51 2,955 1.7259
Philippines 8 3,207 (30 July) 0.2495
Singapore 10 3,071 (11 July) 0.3256
Thailand 97 8,877 (2 Aug) 1.092
Vietnam 2 1,275 0.157
Australia 102 28,987 0.3519
New Zealand 14 2,984 (11 Aug) 0.469


Lihat.The fatality rate mencecah 4 kali ganda di negara kita berbanding negara-negara lain yang dilaporkan mempunyai berkali-kali ganda kes h1n1.Adakah ini satu kebetulan semata-mata.

Jadi,sebagai penulis kepada si-kacamatahitam.blogspot.com,saya menyeru kepada semua pihak termasuk saya sendiri untuk lebih berwaspada dan mengambil langkah-langkah precaution untuk mengelakkan penyakit ini.

Kepada pihak sekolah,terutamanya SAMTTAJ,perlulah disediakan facemask kepada pelajar-pelajar kerana kita tahu di sekolah tersebut terdapat beberapa kes positif h1n1 tetapi tidak ada sebarang tindakan pro aktif yang diambil.

Sedikit kalam dari Tuan Guru Hadi Awang yang saya terbelek-belek di laman web PAS

Sekali lagi,saya menyeru diri saya sendiri.

Komersial Pecah 2009

Barangkali ini iklan yang akan ditunjukkan di Mesir mahupun negara-negara arab lain.Kebarangkaliannya tinggi nian bak kata Hatem.




Ramadhan Kareem - Wallahu Akram!


Targetuna:-

  • Berkesempatan untuk hidup/syahid semasa bulan mulia ini
  • Merasa manisnya Malam 1000 Bulan
  • Mendapat pengalaman baru berRamadhan dalam apa bentuk pengalaman pun
  • Memenangi Anugerah Juara Ramadhan 2009m /1430 h

biiznillah.Ini dia perutusan hari kemerdekaan 52 dari meja pimpinan.Ada masa boleh la jenguk-jenguk.Maklumlah kaliankan semuanya sibuk-sibuk.

Danial Bercerita Tentang Cinta

Terlebih dahulu saya mengucapkan Tasbih dan Hamdallah,merasakan hidup ini sebagai satu manifestasi pengabdian kepada Tuhan yang Maha Pencipta


saya dicelah-celah itu


Barangkali,pembaca akan terwonder-wonder,di manakah saya menangkap gambar seperti ini?Mungkin ada yang tidak berwonder-wonder,tidak kisah pun.

Nampakkah muka saya di celah-celah itu?Pasti tidak akan nampak.

1. Walaupun di dalam bilik kuliah, belajar di tengah-tengah percampuran antara lelaki dan perempuan,alhamdulilah batas sempadan masih dapat dikawal.Malahan,apabila sahaja terjadinya komunikasi dengan perempuan,boleh diekspresikan seperti skru-skru di seluruh badan bagaikan hendak tercabut dengan bunyi yang tidak menyenangkan.Segan silu saya.




pemilik web saifulislam.com


2. Barangkali itu fitrah semulajadi antara opposite jantina.

Barangkali juga,kita pernah mendengar tentang masalah so sial yang berlaku di kalangan remaja-remaja(sekumpulan dengan saya) yang sungguh membimbangkan dan perkara ini dibincangkan di satu kuliah yang baru saya hadiri baru-baru ini,mendengar perkongsian selama beberapa jam oleh Ustaz Hasrizal and the geng.Sangat menarik beliau mengupas tentang isu sosial dan lebih spesifiknya.Cinta.

3. Beliau menceritakan,mind set minda pemuda seperti saya ini dalam memahami maksud cinta adalah sangat jumud dan konservatif.Cinta zaman pemuda seperti saya ini selalunya hanya berkaitan dengan 'aweks-aweks' dan 'coupling'.Konsep cinta yang manis dan suci dikotori dengan pemahaman yang hina dan kejam terhadap perkataan cinta itu.

4. Matlamat tidak menghalalkan cara.Perkara ini selalu berlaku secara kita sedar ataupun kita tidak sedar.Pernahkah kita mendengar istilah-istilah seperti abang angkat,kakak angkat dan sebagainya?Tiada dapat dinafikan.Ustaz Zahirudin(Penasihat I Luv Islam) pula berpendapat bahawa ini helah-helah yang tiada akan kehabisan sampai bila-bila pun.Semuanya hendak di'angkat2'kan.

5. Cinta itu fitrah manusia yang tidak akan pernah berubah.Dahulu datuk kita Adam juga bercinta dengan nenek kita iaitu Hawa.Ya.Ia tidak akan berubah.Anak kecil menangis menandakan ia inginkan susu ibunya bukan?Di kala global warming,saya ke kedai runcit membeli air untuk menghilangkan dahaga saya dengan Gatorade.Itu Fitrah.Berbeza dengan kemodenan materi.Sentiasa mengikut kesesuaian zamannya.

6. Cinta itu juga sebuah perhatian.Kebanyakan daripada kita mesti tahu akan realiti anak gadis sekarang yang kebanyakannya selalu melarikan diri daripada rumah.Mengapa??Tiada perhatian ibu bapa walaakin si pakwa yang lebih memberikan perhatian.Tidak mustahil boleh jadi perkara-perkara seperti ini.

7. Cinta itu satu simptom ataupun satu penyakit?

Kadang kala kita melihat kawan kita tersenyum,tersengeh-sengeh ala-ala monyet,mabuk cinta dengan kekasih.Dapat sahaja message,tersenyum lebar main sakan.Tetapi itukah penyakit ataupun simptom?Ustaz Hasrizal menerangkan lagi bahawa ia adalah sebuah simptom kepada satu penyakit yang terselindung di sebalik diri kita ini.Aqidah.Aqidah dalam konteks keyakinan umum.Saya bagi contoh.Seorang pemandu memakai tali pinggang semasa di jalan raya takut kepada polis yang bakal menyamannya?Padahal polis itu belum ada lagi kelihatan.Sama juga dengan akidah kepada Allah.Kita tidak nampak tetapi kita perlu percaya keterlibatan kita dengan cinta-cinta monyet saduran kehinaan ini bakal dibayar di negeri lain kelak.

8. Seorang peserta program bertanya kepada Ustaz Zaharudin,"Saya rasa cinta kepada aweks dapat meningkatkan motivasi untuk belajar bersungguh-sungguh dan mencapai kejayaan".Simple ustaz menjawab.

"Tidak cukupkah cinta Rasullulah dan Allah untuk mencapai kejayaan.Cinta Rasullulah itu sangatlah kamu tidak syukuri sehingga baginda hendak wafat,boleh disebutkan lagi Ummati,ummati.Jangan harap kita dapat bercinta jikalau cinta Allah dan Rasul tidak kita hargai."

Terpaku saya ketika itu.

Saya harap perkongsian ini bermanfaat sedikit sebanyak kepada pembaca seperti saya dan sama-sama kita berfikir.zikir.renung.I advice myself first.Rest of all,its up to you.