Realiti dan Persoalan


Sering kali dalam dunia yang penuh maklumat dan informasi membuatkan kita terkeliru yang manakah hakikat dan yang manakah yang fatamorgana semata-mata.





8 Ogos saya diberi peluang untuk menyertai kursus Biro Tata Negara anjuran Jabatan Perdana menteri.Kursus telah berjalan selama 5 hari.Mujur tiada sebarang aktiviti lasak mahupun yang ganas-ganas,kerana saya pun dalam tempoh berpantang.Saya tidak mahu menghurai tentang tentatif program dan lauk pauk.Semua sedap-sedap belaka.

1.Mendedahkan kepada rakyat malaysia tentang dasar dan perlembagaan negara.Sekurang-kurangnya kita tidaklah buta pengetahuan tentang sejarah negara dan bangsa.Seperti rakyat di Amerika syarikat,saya melihat remaja-remaja seliar mana pun,mereka masih mampu untuk menghafal rukun negara,dan beberapa perkara dalam perlembagaan mereka.Saya?zero.Ini pendapat saya.

2.Menceritakan hakikat bahawa negara dan bangsa Melayu Islam suatu ketika dahulu pernah menjadi satu bangsa yang hebat dan agung.Pernah menawan seluruh asia Tenggara.Menjadi pendukung agama Islam di Rantau ini.Ini belum lagi cerita tentang keadaan kenteraan orang Melayu Islam ketika waktu itu.


3.Mungkin kumpulan diskusi saya tidak tahu,akan tetapi dalam kumpulan saya,wujud sikap keterbukaan antara fesi dengan peserta dalam aspek perkongsian ilmu,pengalaman,pendapat dan sebagainya yang mewujudkan rasa mahabah itu.Kebetulan saya pula satu team ngan Ustaz Marwan Bukhari dan Tuan Azzam(fesi)yang penuh ilmu di dadanya yang barangkali kita harus ambil manfaat daripada orang sepertinya.


4.Mungkin sesetengah orang akan mengatakan program ini bersifat berat sebelah,namun bagi saya,dalam apa-apa perkara sekali pun,yang baik kita jadikan pelajaran,yang buruk kita pandai-pandai buang ke tepi.



5.Kamu dan saya ada hak untuk berbeda.Ideologi,manhaj,fahaman,politik?.Kita adalah umat yang satu.Mustahil untuk kita tidak berbeda dalam hidup ini.Mustahil.

6.Mari sama-sama berganding bahu membina negara ini.Negara Malaysia.

No comments:

Dapatkan Segera daripada Istisyhad Bookstores