Tips Berbuka Puasa


Ramadan Kareem

4 hari sudah berlalu masa berlalu dalam sekelip mata.

Sedikit sharing saya nak kongsikan hari ini tentang buka puasa.Sering kali kalau kita lihat,di Malaysia mahupun di mana-mana negara Islam sekalipun,ibadah puasa ini,sering dianggap sebagai adat semata-mata.Buka puasa mesti penuh dengan lauk-pauk yang pelbagai.Kuih serimuka,lapis donat,popia juga tidak ketinggalan.Bagi mereka yang berbuka di luar,selalunya buffet di hotel-hotel ternama menjadi pilihan.

Tidakkah pelik kita melihat orang Islam mempunyai satu kursus pengurusan badan selama sebulan,akan tetapi yang terjadi,orang Islam yang mendahului dalamperlumbaan kegemukan badan.

Tidakkah pelik,sepatutnya pada bulan Ramadhan ini sepatutnya kita dapat mengurangkan bajet perbelanjaan,akan tetapi yang berlaku adalah sebaiknya.

Apa-apa pun,pada hari ini saya akan berkongsikan tentang sedikit tips-tips semasa berbuka puasa agar pembukaan puasa kita selepas ini lebih terasa indahnya,berkatnya dan lebih menguntungkan dari setiap segi.


Tips pertama:-Segarakan berbuka puasa.

Ini bukanlah tips daripada saya,cuma ia merupakan sunnah Rasullulah s.a.w..Kalau ikutkan logik akal,siapalah yang menghendaki buka puasanya dilambat-lambatkan :) .Berbeza dengan sahur,ia sebaik-baiknya perlu dilambatkan.

Tips kedua:-makan benda yang manis-manis :)

Jika mampu,kita dahulukan buka puasa kita dengan benda-benda yang manis seperti kurma,mahupun buah-buahan.Sugus dan Mentos tidak termasuk.Ia dapat memberikan kembali glucose dalam badan lalu menghasilkan tenaga untuk kita setelah kehilangan tenaga sepanjang satu hari.Tapi ingat,manis pun agak-agak la ye.Bersederhana dalam kemanisan.

Tips Ketiga:-Jangan langsung makan makanan yang berat.

Selepas berbuka,mungkin kita boleh tunggu selama 20minit-1 jam untuk makan makanan berportion besar.Ini supaya supaya konsumsi makanan penuh sesuai dengan portion kebiasaan kita.Jangan lupa untuk makan makanan yang seimbang penuh khasiat.

Tips Keempat- ^_^

Berhenti sebelum kenyang.


Wallahualam.


3 comments:

Hazim Azhar said...

ouch!!
not my luck la terbukak blog nta lepas subuh ni. tetibe rase lapar balik.. :P

buat duit said...

Tips paling best..tips no 4..nampak senang..tapi susah nak buat..

danialarief said...

godaan baca blog ni.

Dapatkan Segera daripada Istisyhad Bookstores